Funktionärsdag 2020

Funktionärsdagarna erbjuds alla som på något vis hjälper till på klubben med arbete, kafeteria, på tävlingar och kurser m m.

Jana Himmel, från Karlstad Bk samt avtalsinstruktör i SBK m m, kom till oss även i år på funktionärsdagen. Denna dag blev det mest att jobba utomhus. Det var en vacker dag men något kall men på eftermiddagen var det nog ingen som kände av kylan.

På förmiddagen var det belöningsutveckling på programmet. Om man bara vet hur man ska göra så kan man få hunden att tycka om både lek, kel och mat som belöning.

Vi fick testa många olika belöningar, fick prova på att belöna på olika sätt.

Några övningar på tid fick vi också göra, en där vi skulle belöna med godis och räkna hur många gånger vi hann med på en minut, efter tre-fyra upprepningar hann vi nästan dubbelt så många gånger som första! Tål att tänka på när vi belönar våra hundar. Vi ska lära oss att vara snabba i belöningen! Vi fick också prova på lite olika leksaker och testa dessa med att jobba i par.

Till lunch bjöd klubben på pasta med falukorvsås. Och till efterrätt äppelpaj/vinbärspaj.

På eftermiddagen fick alla testa på THS – fri­idrott för hund och förare tillsammans. Vi fick testa bl a hopp och slalom.

En mycket rolig dag, många härliga skratt blev det.

”THS eller tävlingshundsport (Turnierhundsport) kommer från Tyskland och beskrivs som friidrott med hund. Tillsammans springer och hoppar hund och förare i olika discipliner, såsom slalom, hinderbana och häcklöpning.

Sporten har funnits i Tyskland i mer än 40 år men det är först nu som den kommer till Sverige. Den passar de allra flesta hundar och är ett jätteroligt och enkelt sätt att bygga upp mer kontakt mellan hund och förare. Då båda har kul tillsammans får man mycket lydnad gratis.”
Info från Karlstad BK.

Vill du läsa mer om THS så finns tävlingsreglerna här:
Tävlingsregler